Skip to main content

Den digitala nischbanken har samlat huvudkontoret i det berömda Läppstiftet i Göteborg. De nya lokalerna på fem våningar och totalt sex tusen kvadratmeter skyddas av ett omfattande säkerhetssystem levererat av Läns Alarm.

”VI VILL VARA BÄST!”

Collector Bank är en digital nischbank som erbjuder finansiella lösningar för privat- och företagskunder. Banken finns uteslutande på nätet och erbjuder en rad olika produkter och tjänster, som till exempel digitala bolån, sparande, privatlån och kortlösningar. Mot företagsmarknaden erbjuder Collector bland annat betallösningar för e-handel och butik, samt inkasso och factoringtjänster.

– Vi är helt digitala och har inga kundkontor. Kunderna möter oss främst via vårt Contact Center. Genom att utnyttja digitaliseringen på bästa sätt kan vi även ge ett bättre erbjudande till våra kunder, berättar Andreas Crusell, säkerhetsansvarig på Collector Bank.

– Vi vill vara bäst! Vi är entreprenöriella och vill hitta nya lösningar och produkter, för att tillföra värden till våra kunder helt enkelt.

SAMLADE HUVUDKONTORET I NYA LOKALER

Verksamheten har vuxit så det knakat de senaste åren och 2017 slogs de tidigare utspridda kontoren i Göteborg ihop. Hela huvudkontoret finns nu på samma ställe, på fem våningar och sextusen nyrenoverade kvadratmeter i anslutning till det berömda ”Läppstiftet” intill Göta Älv. Kontoret ser onekligen fantastiskt ut.

– Vi vill att det ska se bra ut och vi har verkligen fått top notch-lokaler, säger Andreas Crusell, och hyllar kontorssammanslagningen:

– Det är jätteroligt, inte bara på grund av att lokalerna är fina utan också för att det känns som man fick många nya kollegor över en helg.

160 MEDARBETARE PÅ IT-AVDELNINGEN

Banken har funnits sedan 1999 och Lena Apler som var med och grundade företaget är idag tillförordnad vd. 

– Vi drivs väldigt mycket av entreprenörskap. Vi har väldigt högt i tak, en bra kultur, berättar Andreas Crusell.

– Förutom huvudkontoret här i Göteborg finns vi även i Stockholm, Oslo och Helsingfors. Just nu är vi cirka 500 medarbetare, varav ca 160 personer på IT-avdelningen. Som en digital nischbank måste man ha den kompetensen för att kunna ge kunderna det de vill ha, det är en viktig del av verksamheten.

FICK KONTAKT VIA REFERENS

Inför ombyggnationen blev det naturligtvis aktuellt att se över det framtida säkerhetssystemet.

– 2017 satte jag och projektledaren oss ner och pratade om larm och säkerhet. Via en referens fick vi kontakt med Läns Alarm och Henrik Lundqvist som har hjälpt oss genom hela den här resan, tillsammans med sitt team. Det var på den vägen det var och det har fungerat väldigt bra, säger Andreas och utvecklar:
– Det här är nytt för mig, med den här typen av byggnationer. Det har varit väldigt skönt att vi har kunnat ställa frågor till Henrik och fått väldigt bra, utförliga svar – väldigt snabbt. Det känns som han har hållit oss i handen under hela den här resan. Det har varit en jättebra erfarenhet att jobba med Läns Alarm.

”DET SKULLE VARA ENKELT OCH LÄTT ATT HANTERA”

– Vi har fått bolla en del frågor kring framförallt passersystemet. Vi ville att det skulle vara enkelt och lätt att hantera, och lätt att administrera. Då blev det VAKA och än så länge funkar det alldeles ypperligt.

I säkerhetsdesignen ingår även diverse detektorer och kameraövervakning, och systemet har redan satts på prov i ett skarpt läge.
– Ja, vi har faktiskt haft en incident som ledde till att vi gick in och tittade i systemet. Det visade sig vara en förvirrad turist. Det är mycket turister som rör sig här ute. Det här ledde till att vi identifierade ett behov att se över hur personen kom in i lokalerna och kunna förbättra skyddsåtgärderna. Systemet är ett jättebra stöd för mig som säkerhetsansvarig, säger Andreas.

”VI ÄR JÄTTENÖJDA”

Andreas lutar sig tillbaka och blickar ut över omgivningarna när han sammanfattar samarbetet med Läns Alarm.
– Det är en hel del, det är rätt stora lokaler. Det har dragits mycket kabel och kopplats in kameror och lås – i samarbete med ett annat företag som levererat låscylindrar – och de har jobbat bra tillsammans. Vi är jättenöjda! Det är, som alltid antar jag, vissa inkörningsproblem som har behövt åtgärdas – exempelvis nån cylinder som inte låser som den ska eller så. Men jag har också känt att när något strulade så kunde jag ringa Henrik och så hände saker direkt.
– Jag brukar kunna vara ganska kritisk men utifrån min synvinkel har allting fungerat väldigt bra. Vi är väldigt nöjda! avslutar Andreas Crusell.